Etusivu » News » Ylemmän keskitulotason kehitysmaissa on tekemisen meininkiä
Tulosta

Ylemmän keskitulotason kehitysmaissa on tekemisen meininkiä

Expoalimentaria - elintarvikemessut ja Cusco, Andean Fashion week – reilun muodin tapahtuma järjestettiin Perussa lokakuussa. Molemmat tapahtumat kokosivat yhteen valtavan määrän paikallisia yrityksiä sekä saivat osakseen runsaasti kansainvälistä kiinnostusta. Limassa järjestettävä Expoalimentaria on yksi Latinalaisen Amerikan suurimmista elintarvikemessuista, ja se keräsi tänäkin vuonna kymmeniätuhansia osallistujia. Cusco, Andean Fashion Week puolestaan antoi sadoille pienille ja suurille reilun muodin valmistajille mahdollisuuden esitellä ja myydä tuotteitaan. Finnpartnership oli mukana molemmissa tapahtumissa.  
  
Perulaiset tekstiilialan ja elintarvikealan tuotteet täyttävät eurooppalaisen kuluttajan vaatimukset ja joukossa on paljon sertifioituja yrityksiä ja tuotteita. Perussa tuotetaan mm. laadukkaita funktionaalisia elintarvikkeita sekä ylellisiä neuleita ja sisustustuotteita alpakka- ja vikunjakuiduista. Tilaisuuksien pääjärjestäjä, vienninedistämisorganisaatio PromPeru tarjoaa ostajille sponsoroituja lippuja. Tänä vuonna sponsoroidun lipun sai neljä suomalaisyritystä, kaksi kumpaankin tapahtumaan. Yhteyksiä molempiin suuntiin edesauttoivat Finnpartnershipin lisäksi Perun suurlähetystö Suomessa sekä Muotikaupan liitto. 

Kaikkien neljän yrityksen kokemukset olivat positiivisia ja kauppaa syntyi. Moni yritys ymmärtääkin ylemmän keskitulotason kehitysmaiden potentiaalin vasta paikan päällä. Järjestäjän laskujen mukaan esimerkiksi reilua muotia myytiin Cuscossa yhteensä 11 miljoonalla dollarilla.

Finnpartnership toi Suomea ja suomalaisia mahdollisuuksia esille tapahtumien puheenvuoroissa ja seminaareissa. Expoalimentariassa Finnpartnership toi Matchmaking-palvelunsa lisäksi esille suomalaista elintarviketurvallisuuden osaamista. Materiaalia oli pyydetty yli 50 suomalaisyritykseltä. Tapahtumassa satojen kuuntelijoiden kiinnostuneet katseet toivon mukaan poikivat yhteydenottoja materiaalejaan tarjonneisiin suomalaisyrityksiin. Suomen funktionaalisten elintarvikkeiden markkinoista Expoalimentariassa puhui puolestaan yritysvieras Ville Salomäki Ekovista Oy:stä.    

Cuscon muotiviikoilla Finnpartnership järjesti oman Matchmaking-seminaarinsa, jossa muodista ja tuotteiden kaupallistamisesta ja brändäämisestä puhui myös World Visionin lähettiläänä paikalla ollut Paola Suhonen. 

Molemmista tapahtumista odotetaan lähiaikoina runsaasti perulaisia yrityksiä Finnpartnershipin Matchmaking –palveluun. Kotisivuiltamme löytyvä Partner Search -tietokanta on oivallinen tapa löytää liikekumppani kehittyviltä markkinoilta. Suomalaisyrityksen pyynnöstä Finnpartnership suorittaa mahdollisuuksien mukaan taustojen tarkistuksen rekisteristämme löytyville kehitysmaalaiselle yritykselle veloituksetta. Matchmaking -palvelu pyrkii tarjoamaan luotettavia kumppaneita. Pitkäaikaisempaa yhteistyötä suunniteltaessa Finnpartnership tarjoaa myös tukirahaa yhteistyön käynnistämiseen.

Julkaistu 05.11.2013